Dokáže online porada, meeting, seminár, školenie, konzultácia, predajný pohovor nahradiť klasickú prezenčnú formu?
S touto otázkou sa stretávam v poslednom období stále častejšie. Mnohí lídri, manažéri, obchodníci, pracovníci v službách, dokonca aj vo výrobe sú radi, že situácia, kedy museli mať home office, urýchlila proces prechodu na online porady, meetingy, školenia a podobne.
No stretávam sa aj s tým názorom, že ľuďom chýba aj ten „živý“ kontakt s ostatnými kolegami na poradách a tak isto aj účastníkom na školeniach a seminároch.
Odpoveďou na tieto otázky môže byť aj séria troch videoblogov, v ktorých pán Doc. Július Matulčík, vedúci Oddelenia andragogiky katedry pedagogiky a andragogiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, prezradí tajomstvá tejto vedy v súvislosti s dnešnou dobou a situáciou.
V prvom videoblogu nazrime do histórie andragogiky (vedy o vzdelávaní dospelých), pozrime sa na súvislosť s dnešnou situáciou vo vzdelávaní, vedení porád a rozvoji ľudí v tímoch a vo firmách.
V druhom videoblogu sa bližšie pozrime na online porady, workshopy, meetingy, školenia, semináre… dozvieme sa niekoľko zásad, ktoré by sme mali dodržiavať v online priestore.
Online meeting dokáže ušetriť veľa času a aj financií. Je však potrebné dodržať niekoľko zásad PRED, POČAS a PO ňom, ktoré vám uľahčia a zefektívnia online stretnutia.
PRED: Úspešné stretnutia si vyžadujú prípravu pokiaľ ide o technické zabezpečenie, zdieľanie dokumentov a nastavenie kontextu skôr, ako sa ľudia pripoja. Často sa stretávam s tým, že v čase, kedy sa už meeting má začať, majú účastníci problém s pripojením a mnohokrát sa samotný obsah meetingu začne aj o desiatky minút neskôr.
Preto je pred online meetingom potrebné:
POČAS: Počas online meetingu môžu ľudia využívať rôzne funkcie, ktoré pomáhajú zvyšovať sústredenie a pozornosť, zvýšiť zapojenie sa ostatných účastníkov. Medzi ne patria power point prezentácie, rôzne audioukážky, videoukážky, zdieľanie obrazovky, spolupráca v reálnom čase na dokumentoch a digitálna tabuľa. Všetky tieto pomôcky je potrebmé mať vopred pripravené a odskúšať ich funkčnosť. Dbajte na správnu dĺžku trvania.
Online meeting si vyžaduje veľkú sústredenosť, pretože narozdiel od prezenčnej formy, máme okolo seba omnoho viac vecí a vnemov, ktoré nás vedia odpútať od pozornosti. Preto je potrebné dbať na sústredenie účastníkov a aj na prestávky. Podľa skúseností, ideálne je 45 minút meeting a 15 minút prestávka.
Počas meetingu je dobré, ak sa všetci účastníci vidia, teda majú zapnuté kamery. Pomáha to tomu, kto práve hovorí, pretože vidí aspoň mimiku a neverbálne prejavy ostatných účastníkov a nepozerá sa do “prázdnej” obrazovky. Mikrofón je vhodné ak má zapnutý len ten, kto práve hovorí a ostatní účastníci ho majú vypnutý. Vyhýbame sa tým ruchu z okolia ostatných účastníkov.
PO: V prípade, že ste online meeting nahrávali, môžete spracovať video a poslať ho účastníkom, poprípade ho sprístupniť aj tým ľuďom, ktorí sa ho nemohli zúčastniť. Slúži to zároveň aj vám na získanie spätnej väzby a na vylepšenie nasledujúcich online porád, workshopov, seminárov a pod.
V treťom videoblogu si povedzme viac o prezenčnej forme. O tom, či naozaj dokáže online nahradiť prezenčnú formu vzdelávania a porád, alebo je možné násjť ich správnu kombináciu.
Aké sú vaše skúsenosti
Adam
Na záver
Ako to teda naozaj je? Zvíťazí do budúcnosti online priestor, alebo sa vrátime k prezenčnej forme vzdelávania? Alebo nám dnešná situácia ukázala, že je vhodné ich kombinovať?
Na základe odborných znalostí Doc. Júliusa Matulčíka a skúseností lídrov z rôznych oblastí biznisu, podnikania a vzdelávania, je potrebné zvoliť správnu formu.
Kedy využiť online?
Kedy využiť prezenčnú formu?
Nová doba nám prináša nové možnosti. Preto je potrebné nájsť, nastaviť a zaviesť systém, ktorý ušetrí čas ľudí v tíme a zároveň zvýši efektivitu zdieľania informácií a znalostí. Nedá sa jednoznačne povedať, či online nahradí prezenčnú formu. Obidve formy majú svoje nezastupiteľné miesto a vedia sa spolu dopĺňať.
Osobnostný a odborný rast ľudí v tíme a vo firme zabezpečí lepšie výsledky a tým dosiahnutie želaných cieľov a snov.
Doc. PhDr. Július Matulčík, CSc.?
Dlhoročný vedúci Katedry andragogiky FiF UK (15 rokov), teraz vedúci Oddelenia andragogiky katedry pedagogiky a andragogiky FiF UK.
Jeho vedecké a pedagogické aktivity možno rozdeliť do štyroch základných oblastí. Najvýznamnejšiu predstavuje oblasť komparatívnej andragogiky. Tejto oblasti sa týka predovšetkým vydanie monografie Teórie výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí, ako i väčšina vedeckých štúdií a odborných článkov publikovaných na Slovensku i v zahraničí. Podobne i väčšina vystúpení na vedeckých konferenciách a odborných seminároch na Slovensku i v zahraničí bola zameraná na problematiku z komparatívnej andragogiky. V pedagogickej činnosti ide o výučbu predmetov Komparatívna andragogika a Edukácia dospelých v zahraničí.
Druhú oblasť vedecko-výskumných, publikačných a pedagogických aktivít tvoria terminologické a metodologické otázky a andragogiky. V pedagogickej oblasti ide o výučbu predmetov Metodológia vied o výchove, Andragogická metodológia a Výskumný seminár.
Treťou oblasťou aktivít je problematika diagnostiky a hodnotenia v edukácii dospelých – andragogická diagnostika. Výsledkom bolo publikovanie viacerých vedeckých štúdií na Slovensku i v zahraničí, ako i učebných textov a učebníc. Autor, ako prvý na Slovensku, vymedzil predmet novej disciplíny – andragogickej diagnostiky (v r. 1997).
Štvrtou oblasťou je redakčná činnosť a editorská činnosť. Výsledkom je založenie časopisu Vzdelávanie dospelých (1996 – iniciátor a spoluzakladateľ, výkonný redaktor), editor a spoluautor nepravidelného vedeckého periodika ACTA ANDRAGOGICA (doteraz vyšlo 7 ročníkov).
Publikačná činnosť do r. 2020:
Spolu 128 publikácií, štúdií a článkov, z toho 5 monografií a vysokoškolských učebníc. 281 ohlasov – citácií a recenzií doma i v zahraničí.
K prácam s najväčším vedeckým prínosom patrí predovšetkým vedecká monografia Teórie výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí 2004. Je to prvá a ojedinelá publikácia s takýmto zameraním na Slovensku i v Českej republike. Získala aj ocenenie Akadémie vzdelávania v SR.
Významným bolo aj založenie a editovanie vedeckého zborníka ACTA ANDRAGOGICA v r. 2008.