50 % manželstiev sa rozvádza. 60% tých, ktorí sa rozhodnú skúsiť to aj druhý krát, sa rozvedie. Mnohí uvádzajú ako dôvod rozvodu neporozumenie, hádky, podvádzanie, finančné problémy či vychladnutie vzťahu
Čo však majú mnohé z týchto dôvodov spoločné, je práve moment, keď manželia začínajú riešiť problémy. Keď je už mnohokrát neskoro. Veľa krát nechcú o niečom hovoriť, lebo sa boja reakcií tej druhej strany, alebo nevedia, ako to povedať tak, aby sa to toho druhého nedotklo. Muži a ženy majú často na tú istú vec iný pohľad a iný spôsob vyjadrovania. A výsledok – rozchod, apatia, nenávisť…
Podobne je to aj vo vzťahu s priateľmi, alebo kolegami v práci. Často sa bojíme povedať iným to, čo si naozaj myslíme. Čakáme na „niečo“ čo vyrieši naše nezhody. Po čase to prerastie do ohovárania, podrážania nôh, stresu, nervozity alebo strachu.
Aké by to bolo jednoduché, ak by sme sa naučili naozaj komunikovať? Je to naozaj tak ťažké? Dá sa to vôbec naučiť? Odpoveď je jednoduchá: Áno.
Čo je vlastne komunikácia? Veľa z inzerátov na prácu vyžadujú „komunikatívnosť“. Povieme si – veď ja viem komunikovať. Čo to vlastne znamená vedieť komunikovať? Aký je rozdiel v komunikácii?
V prvom rade komunikácia nie je len schopnosť dlho rozprávať. Komunikácia je hlavne o počúvaní a pochopení opozitnej strany. Máme dve uši a len jeden jazyk. Preto, ak chceme efektívne komunikovať, mali by sme sa naučiť dobre počúvať a potom správne reagovať.
Správne počúvanie znamená – vždy počúvaj to, čo iný hovoria a skôr ako odpovieš sa dva krát nadýchni. A spýtaj sa sám seba: Prečo mi to hovorí? Čo mi tým chce povedať? Čo vlastne chce odo mňa počuť? Aká by mala byť moja reakcia, aby sme našli spoločné porozumenie?
Samozrejme takéto uvažovanie chce aj dávku pokory, sebauvedomenia a sebareflexie. Ale ten, kto chce viesť efektívnu komunikáciu to dokáže v sebe nájsť.
Správne reagovať – je schopnosť dokázať aj vo vyhrotených situáciách udržať si pokoj v hlase. Vysoké emócie zatieňujú logické myslenie. To platí v tom pozitívnom aj v negatívnom. Keď sme zaľúbení – máme vysokú emóciu – logické argumenty idú často nabok a robíme veci, ktoré by sme inak nerobili. Platí to aj opačne. Keď sme nahnevaní, často povieme aj to, čo by sme inak nepovedali. Potom nás to možno mrzí a máme problém sa priateľovi či kolegovi pozrieť do očí.
Toto je len pár myšlienok o správnej komunikácii. Samozrejme, nejde to zo dňa na deň. Ale dobrá správa je – dá sa to naučiť. Chce to možno prečítať si pár kníh o dobrej komunikácii, poprípade navštíviť nejaký na to určený seminár.
Efektívna komunikácia dokáže naozaj riešiť problémy. Dokáže ľudí robiť šťastnejšími. Dokáže vás zbaviť trápenia, dokáže vám pomôcť posunúť sa v živote ďalej, dokáže zachrániť životy.